Acht stappen naar een perfecte domeinnaam

//Acht stappen naar een perfecte domeinnaam

Acht stappen naar een perfecte domeinnaam

domeinnaam-kiezenEen domein naam kiezen kan vaak een uitdagende en frustrerende taak zijn. Het is niet ongewoon om het gevoel te hebben dat alle goede namen al in gebruik zijn. Toch is het mogelijk om een geweldig domein naam te kiezen waar je jaren lang trots op zal zijn als je maar een beetje creativiteit hebt. En omdat er niet alleen één manier bestaat om een domein naam te kiezen, biedt ik deze acht eenvoudige stapjes aan de genen die zich overdonderd voelen door de taak. Ze zijn bedoeld om de zoek optimalisatie van jouw nieuwe domein te maximaliseren  samen met het vermogen voor conversie.

Stap 1:

Er is veel speculatie  over of een domein of een top domein voorkeur krijgt in zoekmachines. De zoekmachines zeggen van niet alhoewel meerdere anekdotische argumenten het tegenovergestelde aanwijzen. Onderaan vindt je een data tabel waarin een  hoeveelheid geregistreerde domeinen vergeleken wordt met de hoeveelheid webpagina’s geïndexeerd door Google. Ook zijn de gemiddelde hoeveelheid pagina’s   geïndexeerd per domein door TLD op een rijtje gezet.

TLD

# geregistreerde domeinen (miljoenen)

# Geïndexeerde pagina’s  (miljoenen)

# Geïndexeerde pagina’s per domein

.com 90 13,870 154.1
.net 13.4 1,290 96.3
.org 8.8 7,000 795.5
.info 7.1 234 33
.biz 2.1 75 35.7
.us 1.7 493 290
TOTAAL 123.3 22,962

domein registratie per miljoen

Deze informatie is niet wetenschappelijk. Het is waarschijnlijk  tendentieus tegenover .com  and .org. Veel  mensen kopen de andere TDL’s  om hun merk te beschermen en verwijzen ze dan door naar de .com of .org versies van hun websites. Dit maakt dat ze niet geïndexeerd worden door Google. En terwijl het geen oorzaken bewijst  is de bovengenoemde data interessant omdat het zien laat dat er veel meer .com’s bestaan. Terwijl wij het misschien nooit zeker zullen weten of één TDL voorkeur heeft over een andere in zoekmachines, suggereert deze tabel wel  dat .com’s  and .org’s voorkeur krijgen door gebruikers.

Stap 2:  Gebruik je Industrie (product) in jouw domein naam.

Laat me eerst even zeggen dat sommige van de grootste en meest succesvolle on-line ondernemingen deze stap niet gevolgd hebben. Namen zoals Amazon, Flikr and Monster zijn enorm succesvol geweest. Niettemin is de doel van deze stap een bedrijf helpen bij het creëren van een domein naam die op eigen voeten kan staan, niet een die een grootschalige reclame budget nodig heeft om zich te promoten.

De beste manier is om je product in de domein te gebruiken. Als je messen verkoopt dan dient “mes” in je domein naam te staan. Dit helpt niet alleen dat  klanten zich meteen identificeren met uw product maar ook zorgt het ervoor dat zoekopdrachten geoptimaliseerd worden na mate gebruikers  die sleutelwoorden  in hun browser’s intikken.

Zorg er ook voor dat je je naam niet  vol propt met sleutelwoorden. Dit ziet er een beetje “spammy” uit en is een enorme “turn off” voor internet gebruikers. Bovendien zal een goed opgebouwde link je  helpen “ranken”voor additionele sleutelwoorden later in je SEO campagne.

Stap 3 –  Brandmerk Jezelf

Tenzij je terug in de tijd kan gaan of veel geld te besteden hebt zijn de kansen groot dat de sleutelwoorden die jij wil, al in gebruik zijn. Maar dit is niet perse iets slechts. Heb je ooit nissan.com proberen te bezoeken? Het is niet wat je denkt. Het gaat om een of andere computer zaak in South Carolina met als laatste naam Nissan. Ik kan garanderen dat de website ontzettend veel ongewild verkeer ontvangt en de “bounce rate” ( mensen die de website bezoeken en het onmiddellijk verlaten) is enorm.  In feite heeft het domein naam hem niet geholpen op dezelfde manier dat het niet veel helpt als je domein naam cars.com is en je eigenlijk tweedehandse auto’s verkoopt in Lubbock, Texas.

Jezelf brandmerken geeft je de mogelijkheid om creatief te zijn door een memorabele en unieke naam voor je bedrijf te creëren.  Als je al een bedrijfsnaam hebt dan dient dit makkelijk te zijn: zet hem gewoon vooraan of achteraan jouw product sleutelwoord. Als je een splinter nieuwe online onderneming aan het beginnen bent, maak er lol mee en bedenk iets “catchy”(aangrijpend ; pakkend) .

Stap 4 – Zet er een plaatsaanduiding bij

Als je diensten in alleen een bepaalde regio aanbiedt, dan kun je dat gewoon aan jouw domein naam toevoegen, of het in plaats van jouw merk gebruiken.  Dit maakt niet alleen de kans groter dat mensen binnen jouw regio op jouw link zullen klikken, maar maakt ook de kans kleiner dat mensen buiten jouw regio erop zullen klikken.

Stap 5 – Gebruik niet te veel woorden

Natuurlijk is het zo dat hoe korter de naam  hoe makkelijker het is om te herinneren. In feite is er geen reden om een naam langer dan vijf woorden te hebben.

Af en toe zul je een tweede sleutelwoord moeten toevoegen zoals “tweedehandseautos” of “zakmessen” om duidelijk te maken wat voor producten je precies verkoopt. Bovendien  zul je misschien specifieker moeten zijn in je plaatsaanduiding  en dat aan je domein naam moeten toevoegen.  In sommige gevallen kan je domein naam drie, vier of zelf vijf woorden hebben. Maar nooit meer dan vijf.

Misschien  vindt je het leuk om een acroniem te gebruiken. Maar acroniemen helpen niet veel met sleutelwoorden of met het brandmerken. Simpelweg zou je in dit geval stappen twee tot en met vier hebben genegeerd. Uiteindelijk kunnen ze vaak moeilijk zijn om te herinneren.

Stap 6 – Maak het makkelijk om te zeggen

Blijf uit de buurt van namen die koppeltekens, nummers,  jargons en homoniemen gebruiken. Dit helpt je wel bij het krijgen van een naam die je anderszins nooit zou hebben ontvangen. Maar het maakt het moeilijk voor mensen om je domein naam te herinneren en je zult het verkeer verliezen. Daarbij, stel je voor dat je je domein naam aan iemand anders moet vertellen. Namen verbonden met koppeltekens of nummers woorden gewoon moeizaam.

Stap 7 – Maak het makkelijk om te herinneren.

Blijf uit de buurt van namen in het meervoud tenzij je ze allebei kunt krijgen – meervoud en enkelvoud.  Als je allen meervoud gebruikt kun je verkeer verliezen aan iemand die de enkelvoudige vorm gebruikt. Ook, als de “ideale naam” al gekozen is,  is de verleiding groot om “mijn”, “de” of “jouw” erbij te zetten aan het begin. Dit kan zorgen voor een onprofessioneel uiterlijk en je kunt verkeer verliezen aan concurrenten die niet zulke modificaties  hebben gebruikt.

Stap 8 – Zorg ervoor dat je ervan houd

Dit is jouw website , jouw merk. Stel je voor dat het op visite kaartjes en op billboards terecht zal komen. Stel je voor dat je iedere dag de naam van jouw website aan mensen zult vertellen. Zorg ervoor dat je er trots op bent. Als het je niet trots maakt, blijf dan brainstormen en ga nog een keer door alle stappen heen. Blijf sleutelwoorden en creatieve brandmerk woorden brainstormen.  Uiteindelijk zul je wel iets tegen komen dat je zal prikkelen.

Hierbij hoop ik jullie een goed inzicht te hebben gegeven in het bedenken van de perfecte domein naam. Als jullie nog aanvullingen of verbetering hebben laat dan een reactie achter.

By | 2017-10-18T09:57:39+00:00 november 1st, 2011|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.