8 hints naar de perfecte profielfoto!

/, Google Plus, Hyves, LinkedIn, Social Media, twitter/8 hints naar de perfecte profielfoto!

8 hints naar de perfecte profielfoto!

Helaas zijn er aardig wat valkuilen eer je een goede profielfoto hebt gevonden. Je wil natuurlijk dat je profielfoto jou goed presenteert, maar hoe doe je dat? Lees om te beginnen maar eens deze gouden tips, die je de weg wijzen naar een perfecte profielfoto!

Feiten over de profielfoto:
Een profielfoto is vaak vierkant.
Een profielfoto is klein, dus details zijn niet goed zichtbaar.
Een profielfoto wordt door veel mensen gezien.
De profielfoto maakt een onuitwisbare eerste indruk.
Een goede profielfoto lokt mensen naar je pagina.

1: Aantrekkelijke foto

Te licht, te donker, niet duidelijk, ingescand, uitgeknipt. Je ziet het nog steeds maar in een tijd als deze is het hebben van een degelijke profielfoto onontbeerlijk. Zorg voor een lichte foto van goede kwaliteit. Lees verder als je wil weten hoe!

2: Duidelijke foto
Een profielfoto is meestal erg klein een foto waar je voeten opstaan is leuk maar niet duidelijk. Gebruik een foto waar je hoofd goed opstaat. En denk eraan: een profielfoto is in veel gevallen vierkant. Er wordt nog een stuk van de foto afgesneden.

3: Niet privé

Een profielfoto is het eerste wat mensen van je zien. Deze is niet altijd afgeschermd! Jouw toekomstige werkgever, collega’s en nog een stuk of 1000 anderen kunnen jouw profielfoto zien en een eerste indruk maak je maar één keer.

4: Actuele foto

Gebruik geen oude foto’s. Als je je snor niet meer laat staan, je kapsel is veranderd of je  draagt inmiddels een bril, neem dan een nieuwe foto. Ook foto’s die nog wel actueel zijn maar al langer dan een half jaar op je profiel gebruikt worden, zijn mogelijk aan vernieuwing toe. Waarom? Regelmatig veranderen van profielfoto onderstreept je dynamische karakter en lokt mensen naar je pagina.

5: Goede camera, goede foto

Neem niet zomaar genoegen met een zelfgemaakte portretfoto van een slechte camera. Laat die zelfportretten achterwege. Vind iemand met een goede camera.

Hier volgen tips om op te letten:

  • Gebruik geen flits, want het harde licht maakt je ouder en je hebt het meestal niet nodig.
  • Een foto waarbij je gezicht scherp is en de achtergrond onscherp (scherpediepte) legt de nadruk op jou.
  • Een egaal gekleurde achtergrond valt op, ook als kleine foto.
  • Let op je standpunt. Een foto vanaf een lager standpunt geeft jou een autoritaire uitstraling, maar doe je het verkeerd dan ‘kijk je in je neus’.
  • Draag niet dezelfde kleur kleding als de achtergrond en draag geen drukke patronen.
  • Als u gaat zitten, zorg er dan voor dat uw kleding netjes zit en ga rechtop zitten.

Buiten foto’s laten maken kan prima. Ga een aantal meter van een egale muur staan en uit het directe zonlicht, want de harde schaduwen en knijpende ogen laten u er niet op uw voordelligst uitzien. Om wat slanker te lijken draait u uw lichaam wat weg en kijkt u in de lens. Wissel flink wat af; zet eens één been naar voren, of zet een hand op uw heup.

6: Goede fotograaf

Weet je je geen raad met alles waar je op moet letten, of wil je je er geen zorgen over hoeven maken? Investeer in een (semi-)professionele fotograaf. Het is vaak minder duur dan je denkt en je hebt gegarandeerd goede foto’s. Bespreek waar de foto’s voor zijn en laat de rest over aan de fotograaf, deze mensen weten waarover ze praten.

Een website valt of staat met goede foto’s, dat is ook bij een profielfoto het geval. Daarom is het inhuren van een fotograaf een goede investering. Je kan meteen foto’s voor al je profielen laten maken (denk bijvoorbeeld ook aan een timeline-omslag voor Facebook en een achtergrond voor Twitter) en de foto’s ook gebruiken op je website. Een consistente lijn in de foto’s maakt het herkenbaar en visueel aantrekkelijke foto’s van goede kwaliteit trekken meer mensen naar je website of profielpagina toe.

Tip: Bespreek van tevoren goed of je de (grote) bestanden krijgt, je hebt natuurlijk niks aan een afdruk!

 7: Persoonlijkheid

Die vakantiefoto waar je zo lekker bruin en mooi lachend op staat is misschien wel een heel mooie foto waar u echt uzelf bent, maar is dit het imago wat je wil laten zien aan je (toekomstige) klanten en collega’s?

Laat zien wie je bent in de foto. Is in jouw branche nette kleding een vereiste, draag dit dan ook. Een advocaat kiest voor een mooi pak en een kleuterleidster voor kleur. Lach niet te uitbundig maar zorg wel dat je vriendelijk overkomt.

Bedenk dat je privé-profiel op social media vaak makkelijk te vinden is naast je professionele profiel. Je kan je imago ernstig schaden met een foute privé-profielfoto! Afschermen van het privé-profiel is niet altijd volledig mogelijk, hanteer daarom de gouden regel:

“Maak niets openbaar wat niet iedereen zou mogen zien.”

8: Valkuilen

  • Ik noemde al de vakantiefoto iedereen gaat op vakantie maar is die breedlachende bikinifoto hetgeen wat je collega’s van jou moeten zien?
  • Voorkom een button of badges je foto is al zo klein. Ook je logo maakt het niet beter.
  • Gebruik altijd een foto van jezelf, mensen die jou zoeken en vinden willen geen foto van je hond, cavia, kat of baby zien!
  • Het eerste waar mensen naar kijken is je ogen, ook in een foto, bedek deze niet met een zonnebril of pet.
  • Draag geen laag uitgesneden truitjes. Facebook knipt je profielfoto bij en knipt misschien jouw kleding eraf!
  • Gebruik liever geen zelfportret, maar bedenk wel dat dat nog altijd beter is dan geen profielfoto.internet-marketing-nederland-8-hints-naar-de-perfecte-profielfoto
By | 2017-10-18T09:55:48+00:00 augustus 8th, 2012|Facebook, Google Plus, Hyves, LinkedIn, Social Media, twitter|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.