6 manieren voor bedrijven om interactie te krijgen op Facebook

/, Social Media/6 manieren voor bedrijven om interactie te krijgen op Facebook

6 manieren voor bedrijven om interactie te krijgen op Facebook

Toen Facebook werd opgericht was het doel om mensen in contact stonden met hun vrienden. Dat was het eerste doel en daarin is Facebook aardig geslaagd. Toen Facebook steeds meer gebruikers kreeg gingen bedrijven een fanpage aanmaken. Veel eigenaars van fanpages denken dat Facebook gebruikers vrienden zijn die naar het bericht kijken omdat het bedrijf ze plaatst. Dit is echter niet waar.

Bedrijven worden niet automatisch vrienden met hun doelgroep op Facebook. Dit gebeurd alleen als je interactie mogelijk maakt. Interactie op Facebook is mogelijk op drie manieren: likes, shares en opmerkingen. Hieronder zijn zes manieren beschreven om de juiste interactie met uw klanten te krijgen.

1. Foto’s

We kunnen allemaal wel de uitspraak “een foto zegt meer dan een duizend woorden”. Op Facebook is een foto mogelijk duizend likes waard. Dat is omdat een foto de makkelijkste manier is om opgemerkt te worden, omdat het meer visueel is dan de gebruikelijke berichten op Facebook die uit tekst bestaan. Vraag uzelf af, als u bij het nieuwsoverzicht van Facebook bent en u scrollt omlaag dan stopt u toch ook bij een mooie kleurrijke foto?

Als het om bedrijven gaat is herkenning belangrijk. Daarom kunnen bedrijven het logo van hunzelf in de foto plaatsen. Ook kunnen ze een verkorte link erin zetten voor lezers om op te klikken. Dit verhoogt de interactie.

2. Vul de velden in

Vul-het-lege-veld-in berichten zijn goed voor interactie. Hier kunnen mensen hun creativiteit kwijt. Deze manier van berichten posten is ideaal om mensen uit de dagen te reageren. Hieronder een voorbeeld van zo’n bericht.

3. Fotobeschrijving

Het vragen om een fotobeschrijving combineert de twee bovenstaande opties. Het enige wat je moet doen is een een foto posten en fans vragen om een titel/beschrijving voor de foto te verzinnen.

Bovenstaande foto is een voorbeeld van National Geographic’s Facebook Page. Zij vroegen hun fans om een beschrijving te verzinnen van de foto van een baby orang-oetan. Deze post ontvang meer dan 27.800 likes, werd 11.700 keer gedeeld en kreeg 3.800 keer commentaar.

4. Vragen

De meeste paginabeheerders op Facebook maken de fout om updates op Facebook te zetten zonder er een beschrijving of vraag bij te zetten. Het stellen van een vraag is waarschijnlijk één van de makkelijkste manieren om commentaar te krijgen van fans. Als je dit niet doet dan lezen mensen de update en reageren ze niet. Hieronder zie je voorbeelden van dat er een vraag gesteld wordt na het delen van een link.

5. Tips

Tips zijn ideeën die fans makkelijk kunnen toepassen. Een tip is interactief omdat het van toegevoegde waarde is voor de doelgroep, waardoor de kans groter wordt dat zij zullen reageren. Hieronder een voorbeeld.

6. Quotes

Quotes zijn één van de makkelijkste en populairste manieren om likes en shares te krijgen op Facebook. Dat komt omdat ze vaak inspirerend zijn, wat het persoonlijker maakt. Hieronder een voorbeeld.

By | 2017-10-18T09:56:23+00:00 juli 6th, 2012|Facebook, Social Media|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.