5 nieuwe Facebook marketing trends

/, Internet Marketing, Real Time Marketing, Social Media/5 nieuwe Facebook marketing trends

5 nieuwe Facebook marketing trends

Facebook ziet er compleet anders uit dan een jaar geleden en daarmee ook de marketing op Facebook.  Een duidelijke verandering op het gebied van design is het invoeren van de “Timeline” geweest. Marketeers vinden het effect van de “Timeline”(de grote foto die iedereen nu bovenaan zijn Facebook-pagina kan plaatsen) op Facebook niet in eerste instantie een verbetering. Ze vinden het “anders”, maar niet effectiever.

De veranderingen op Facebook komen door meerdere factoren. Het feit dat Facebook nu een beursgenoteerd bedrijf is dat een winstmodel moet zien te ontwikkelen speelt hier ook zeker een rol in. Een andere invloed is hoe adverteerders/bedrijven Facebook beschouwen.

Door deze invloeden zien we onderstaande  trends ontstaan:

1. Meer grotere foto’s

Het succes van Pinterest (dit social media platform dat gebruikt maakt van foto marketing maar nog niet zo populair is in Nederland) heeft Facebook mogelijk ertoe “gedwongen” om de “Timeline” toe te passen. Onderzoek (bron: Simply Measured) heeft aangetoond dat statusupdates met foto’s en video’s 65% beter bekeken worden dan statusupdates zonder foto of video in dezelfde periode.

 

Een Facebook vertegenwoordiger bevestigd dit:  “Our research shows that posting photos and videos is significantly predictive of shares, comments and likes.”

Om te zorgen dat mensen iets kunnen winnen wanneer ze reageren, “liken” of delen zorgt voor een drie maal zo aantal “likes, commentaren.

 

2. Real-time date analyseren

Het standaard adverteermodel is dat je een campagne lanceert, achteraf de resultaten meet om te kijken of de campagne succes heeft gehad. Met de nieuwe ontwikkelingen op Facebook kan je direct inzicht krijgen in het succes van je campagne i.p.v. alleen achteraf.

 

3. Gebruik je Time Line foto voor marketing!

Sommige bedrijven hebben slim gebruik gemaakt van de Time Line, zoals je hierboven ziet (een pijl in de Time Line verwijst naar een sub pagina/optie (waar gestemd kan worden). Ook kan in deze Time Line foto een soort van banner worden gemaakt over een nieuw product/dienst.

4. Geef de statusupdate een eigen draai..

 

Bovenstaand voorbeeld laat zien hoe een groot merk als Coca-Cola zich op Facebook manifesteert. Ze laten een deel van een zinnetje open zodat mensen die zelf kunnen invullen. Status updates die deels zelf ingevuld kunnen worden door Facebook gebruikers krijgen 182% meer “comments” dan reguliere statusupdates die volledig door het bedrijf zijn geregiseerd (bron:Simply Measured). Een kanttekening valt wel te plaatsen aangezien de vorm van het posten waarbij de klant een deel kan invullen minder “likes” krijgt dan reguliere posts.

5. Bedank op een creatieve manier!

 

Fans bedanken voor hun bijdrage op social media is belangrijk. Een aantal marketeers hebben ontdekt dat wanneer je fans op een creatieve manier hiervoor bedankt, je 99.9% van de andere fans entertaint die in eerste instantie niet geïnteresseerd waren te reageren.

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.