40 manieren om verbannen te worden van Social Media

/, Social Media/40 manieren om verbannen te worden van Social Media

40 manieren om verbannen te worden van Social Media

verbannen-op-social-mediaNet als voor je website of je fysieke bedrijf gelden er ook voor Social Media een legio regels waaraan iedere beheerder van een social media-account dient te voldoen. De reden? Geloof het of niet: er zijn veel marketeers die het niet zo nauw nemen met de online etiquette-regels. Sterker nog, sommigen van hen zijn zich er niet eens bewust van. Omdat het natuurlijk (onnodige) zonde is om verbannen te worden van social media-kanalen vindt je hieronder een aantal gedragsregels, ingedeeld voor ieder social media-kanaal.

Als je zou willen weten hoe het bij Social Media netwerk werkt, raden we je aan om de ‘’terms&privacy page’’ van elke Social Media netwerk volledig te lezen. Deze vind je veelal op de home pagina’s van ieder Social Media-kanaal.

Hoe word je verbannen van Pinterest?

  1. Zonder toestemming de naam van een bestaand bedrijf gebruiken: Wanneer je zonder toestemming van een bedrijf een Pinterest-account aanmaakt, overtreedt je de Pinterest-regels en kan je account geblokkeerd of verwijderd worden.
  2. Het pinnen van plaatjes met copyright: Zorg ervoor dat alles wat je pint vrij is van copyright.
  3. Het automatiseren van het plaatsen van pins: alle pins op Pinterest moeten handmatig geplaatst worden. Het kan wel eens gebeuren dat als veel pins afkomstig zijn van één specifieke URL, Pinterst je vraagt te bevestigen of je al dan niet een ‘bot’ bent.
  4. Het geautomatiseerd verzamelen van content: Alle pins die je verzamelt moet handmatig verzameld worden.
  5. Het verzamelen van contacten: elk van je volgers op Pinterest moet je een zogenaamde “opt-in” (handmatige toestemming) geven om te bevestigen dat ze met je in contact willen treden. Het verzamelen van de persoonlijke informatie van pinners om ze vervolgens dingen te verkopen is dan ook verboden.
  6. Content spamming: Het is niet toegestaan om de ‘opmerkingen’-sectie van de Pinterest blog alsook individuele pins te gebruik voor spamming.
  7. Link spamming: Pinterest staat niet toe dat je in meer dan enkel het veld “link” bij iedere pin een link toevoegt. Plaats je je link ergens anders (bijvoorbeeld in de beschrijving van je pin) dan loop je het risico verbannen te worden.
  8. Zorg dat je niet verbannen wordt! Dit lijkt vanzelfsprekend maar op Pinterest verbanning daadwerkelijk een verbanning voor het leven, of, zoals Pinterest het zelf beschrijft: ‘’De service van Pinterest is niet beschikbaar voor gebruikers die al eens verbannen zijn van het netwerk.’’

Hoe word je verbannen van LinkedIn?

  1. Vraag mensen die je kent om een connectie: Je moet de mensen kennen waar je contact mee maakt op LinkedIn, anders loop je het risico per direct van het platform afgegooid te worden!
  2. Het posten van content met copyright: Of het nu een groep, bedrijfspagina of de “Antwoorden”-module is: je mag geen informatie publiceren die intellectuele eigendomsrechten schendt. Doe je dit wel dan kan LinkedIn je groep of pagina sluiten en daarmee als het ware vernietigen.
  3. E-mail spamming: Berichten die je binnen LinkedIn naar je contacten stuurt mogen niet gebruikt worden voor massale e-mails.
  4. Het plaatsen van linkjes en e-mailadressen op niet-toegestane plaatsen: Je kunt je profiel in principe invullen zoals je dat zelf wilt, maar de door je ingegeven informatie moet wel in het juiste veld staan. Plaats je bijvoorbeeld een linkje naar je website in je naam of headline, loop je het risico verbannen te worden.
  5. Verkoop je Linkedin-accounts: Heb je een best wel succesvolle LinkedIn groep? Gefeliciteerd! Denk je erover je succesvolle account te verkopen aan derden, bedenk dan wel dat LinkedIn je account kan verwijderen of blokkeren.
  6. Het gebruik maken van ‘bots’ om contacten, volgers of members te krijgen: LinkedIn eist een ‘organische’ groei van je profiel, bedrijfspagina of groep. Automatisering is in dit perspectief niet toegestaan.
  7. Je voordoen als een ander: Er mogen geen valse (bedrijfs-)profielen aangemaakt worden.

Hoe word je verbannen van Twitter?

  1. Een imitatie-account aanmaken: Als je jezelf voor doet als iemand anders en daarmee andere Twitteraars misleidt loop je het risico je account te verliezen. Deze regel geldt voor zowel bedrijven als personen en omvat zowel valse accounts als valse logo’s (avatars) en achtergronden.
  2. Inactiviteit: Twitter behoudt zich het recht voor accounts na 6 maanden inactiviteit te verwijderen.
  3. Het kopen of verkopen van Twitter accounts: Net als op LinkedIn staat Twitter je niet toe je account door te verkopen aan derden. Welk risico je loop? Je raadt het waarschijnlijk al: verbanning. Dit geldt zowel voor kopers als verkopers van een account.
  4. Jezelf een neppe ‘badge’ geven: Twitter geeft kleine badges aan gepromote producten of erkende accounts (te herkennen aan het groene v-tje naast de account-naam). Als Twitter je deze badges niet zelf geeft en je deze toch verwerkt in je profiel, profielfoto of achtergrond, loop je het risico je account te verliezen.
  5. Het herhaaldelijk posten van identieke content: Twitter heeft een hekel aan herhaling, zowel als het gaat om tweets als om links. Als je tweet-gedrag dermate opvalt dat Twitter het ziet, kun je verbannen worden van het platform.
  6. Het automatiseren van het volgen en ontvolgen van accounts: Je mag geen geen ‘bot’ (zoals bijvoorbeeld Tweetadder) gebruiken om accounts te (ont-)volgen. Als je volg- en ontvolg-gedrag opvalt (i.e., je (ont-)volgt zo snel accounts dat dit de fysieke mogelijkheden van een gemiddeld mens overschrijdt, loop je het risco een ‘ban’ te krijgen.
  7. Het aankopen van volgers (of het op een andere manier ‘vreemd’ verkrijgen van volgers: Er zijn talloze websites waarop je (niet enkel voor Twitter maar ook voor bijvoorbeeld YouTube, Google+ en Facebook volgers kunt kopen. Niet alleen zijn deze websites vaak niet bepaald koosjer maar het gebruik van deze websites brengt het risico van verbanning van je account met zich mee.
  8. Het ‘kapen’ van een #hashtag of trending topic: Als er een #hashtag of trending topic aan het opbloeien is op Twitter moet je proberen om deze actief te houden zodat zoveel mogelijk mensen de tweets die deze #hashtags of topics bevatten zien. Het is echter niet toegestaan #hashtags te ‘kapen’ door ze te gebruiken voor het verspreiden van informatie over onderwerpen die niets met de #hashtags te maken hebben.
  9. Het posten van links die niet in de context van je tweet passen: Als je in je tweets telkens links plaatst die niets met de inhoud van de tweet te maken hebben irriteer je niet alleen je followers, maar vertoon je ook in de ogen van Twitter ongewenst verdrag.
  10. Andere twitteraars die je blokkeren: Als een bepaald aantal mensen je blokkeert of je rapporteert als zijnde een spam-account, zal Twitter je account opheffen.

Hoe word je verbannen van Google+?

  1. Het maken van valse pagina’s: Ook op Google+ mag dit niet.
  2. Wedstrijden houden op je pagina: Je mag geen wedstrijden, coupons of aanbiedingen op je Google+-pagina posten. Een link naar de actie op je website is wel toegestaan.
  3. Heftig cirkelen: op het eerste gezicht klinkt dit misschien raar, maar het komt er op neer dat je niet massaal mensen mag volgen en ontvolgen op Google+.
  4. Keyword spamming: een gouden regel op Internet is: “verwerk je keywords (zoekwoorden) op zoveel mogelijk plaatsen om optimaal gevonden te worden”. Ondanks het feit dat deze gouden regel ook op Google+ (en andere social media-kanalen) geldt is het niet toegestaan ongegeneerd aan keyword spamming (het enkel plaatsen van keywords) toe te passen. De social media-kanalen verwachten namelijk authentieke, handgeschreven, oprechte beschrijvingen van profielen en content; geen met zoekwoorden doordenkte profielen en updates.
  5. Reclame maken voor onderwerpen waarvoor dat niet is toegestaan: Google+ staat het bedrijven en merken niet om Alcohol, tabak, vuurwapens of medicijnen te promoten.
  6. Inactiviteit: Als je pagina 9 maanden of langer niet gebruikt wordt, kan Google+ hem terug vorderen.

Hoe word je verbannen van Facebook?

  1. Het maken van een vals account: net als alle andere social media-platforms staat ook Facebook niet toe accounts aan te maken onder valse namen of je voor te doen als zijnde een andere bedrijf, merk, persoon of organisatie.
  2. Het gebruiken van bots: het werd al eerder verteld, maar ik vertel het voor de zekerheid nog maar een keer: ook op Facebook is het niet toegestaan gebruik te maken van bots voor het verzamelen van vrienden en fans. Authenticiteit staat voorop!
  3. Het posten van content waarover je niet het auteursrecht hebt: ook op Facebook mag je uitsluitend niet auteursrechtelijke beschermde of door de auteursrecht houdende partij toegestane content plaatsen.
  4. Het zonder toestemming verzamelen van data van de gebruikers: Net als op bijvoorbeeld Pinterest moeten gebruikers je expliciet toestemming geven om gebruik te maken van hun Facebook-data.
  5. Een omslagfoto die een actie oproept of contactgegevens bevat: Facebook verbiedt het verwerken van acties (bijv. “like onze pagina nu!” of “klik op de like-knop als je leven je lief is!”) of contactgegevens (van de URL van je website tot je adresgegevens) in je omslagfoto te verwerken.
  6. Het voeren van promoties of wedstrijden buiten een Facebook app of tab: Promoties of wedstrijden mogen enkel aangeboden worden op een externe website of op een apart tabblad of applicatie op je Facebook-bedrijfspagina.

Bron: blog.hubspot.com

Heb je hier veel aan gehad? Missen wij nog een aantal gegevens die marketeers nodig hebben? Reageer dan hieronder!

Wil je weten hoe je Social Media optimaal in kunt zetten zonder bijvoorbeeld de bovenstaande regels te overtreden? Volg dan nu onze Social media cursus! Deze kun je vinden op www.nederlandinternet.nl

By | 2017-10-18T09:55:41+00:00 oktober 2nd, 2012|blog, Social Media|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.