16 Must-have Social Media Marketing tips voor bedrijven

/, Social Media/16 Must-have Social Media Marketing tips voor bedrijven

16 Must-have Social Media Marketing tips voor bedrijven

Social Media 3

16 Must-have Social Media Marketing tips voor bedrijven:

Wij van Internet Marketing Nederland voorzien onze lezers graag van informatie op het gebied van Social Media. Vooral in kleine bedrijven heeft de medewerker die verantwoordelijk is voor het Social Media beleid, niet altijd de tijd om zelf veel informatie over dit onderwerp te vergaren. Om deze mensen op weg te helpen hebben wij 16 Social Media Marketing tips op een rij gezet, die gebruikt kunnen worden om de eigen organisatie via Social Media te promoten.

Social Media Marketing tip 1: Creëer een plan voordat je begint met Social Media.
Zoals met veel dingen in het bedrijfsleven, is het ook voor Social Media verstandig om te beginnen met het opstellen van een plan voordat je er daadwerkelijk gebruik van gaat maken. Een goed doordacht plan zorgt ervoor dat je Social Media inzet zal slagen en dat de meeste fouten voorkomen kunnen worden. Eigenlijk zou iedere actie die je onderneemt bij moeten dragen aan de vooraf gekozen doelen.

Social Media Marketing tip 2: Voer eerst een check uit van je huidige Social Media inzet.
Voordat je verder aan de slag gaat met Social Media, kun je het beste eerst inventariseren in hoeverre jouw bedrijf nu al bezig op dat gebied. Als het goed is kun je dan al een lijst samenstellen van huidige profielen, inclusief inloggegevens, wachtwoorden en dergelijke. Het is voor een zogenaamde Social Media audit verstandig om bijvoorbeeld met templates te werken, waarmee je de huidige structuur in kaart brengt.

Social Media Marketing tip 3: Je Social Media inhoud moet betrokkenheid bevatten.
Een gebrek aan betrokkenheid met de doelgroep in het gebruik van je Social Media, kan een bedreiging vormen voor de gehele Social Media strategie. Drie succesfactoren die bijdragen aan een succesvolle Social Media strategie, zijn pro activiteit, een luisterende houding en oprechte betrokkenheid.

Social Media Marketing tip 4: Weet wanneer je Social Media moet uitbesteden.
Weten wanneer je als bedrijf iets zelf uit moet voeren, of het juist uit moet besteden, is voor zowel kleine als grote bedrijven een belangrijk vraagstuk. Je zou als bedrijf in ieder geval de voor- en nadelen moeten afwegen voor het uit handen geven van inloggegevens aan andere partijen.

Social Media Marketing tip 5 : Vergroot de activiteit op je website met Social Media.
Een slim bedrijf heeft tegenwoordig altijd een website, alleen heeft niet ieder bedrijf het gewenste aantal bezoekers. Voor het aantrekken van meer bezoekers zijn er basis tactieken die ieder bedrijf zou moeten gebruiken, maar ook meer geavanceerde tactieken die iets lastiger zijn om onder de knie te krijgen.

Social Media Marketing tip 6: Social Media niet voldoende monitoren is een grote gemiste kans.
Wanneer het aankomt op Social Media, kan iedereen zeggen wat hij wil over jouw bedrijf of merknaam. De doelgroep kan positieve en negatieve berichten plaatsen. Het niet bijhouden van deze berichten is voor veel bedrijven een gemiste kans. Er zijn drie belangrijke aandachtspunten bij het monitoren van Social Media, namelijk:

  • Het verzamelen van informatie over je klanten.
  • Het verzamelen van informatie over de concurrentie.
  • Het verzamelen van informatie over invloedrijke personen in de branche.

Sociale Media Marketing tip 7: Alle bedrijven zouden een LinkedIn profiel moeten hebben.
Voor zowel kleine als grote bedrijven is het gebruik van LinkedIn noodzakelijk geworden. Het verschaft een bedrijf commerciële mogelijkheden, een uitgebreid netwerk van professionals, extra marketing mogelijkheden en ook niet belangrijk: geloofwaardigheid.

Social Media Marketing tip 8: Leer om een planning voor je tweets te maken om efficiënt met je tijd om te gaan.
Social media tools kunnen heel wat stress wegnemen bij het gebruik van meerdere Twitter accounts. Een handige optie is om toekomstige tweets in een planning op te nemen, zodat ze automatisch gepubliceerd worden op de momenten die jou het beste uitkomen.

Social Media Marketing tip 9: Vermijdt veel gemaakte Social Media fouten ten aller tijden.
Weten wat er in je Social Media strategie opgenomen dient te worden, is heel belangrijk. Daarnaast zijn er ook een aantal veel gebruikte Social Media tactieken, die je beter helemaal uit je strategie weg kan laten. Onderstaande lijst omvat typische voorbeelden van wat je NIET zou moeten doen:

  • Bezoekers verleiden om bepaalde links te klikken (click-baiting), of om ergens likes op te geven (like-baiting).
  • Likes en followers simpelweg kopen, waardoor de kwaliteit van je publiek in feite verwaterd.
  • Te veel posten en daardoor zelfs je loyale volgers vermoeien met een overdosis aan informatie.
  • Social Media blijven gebruiken terwijl je er eigenlijk verlies op draait, doordat er ook veel tijd en moeite van medewerkers in gaat zitten.
  • Social Media alleen gebruiken voor advertenties, terwijl je deze sociale kanalen vooral zou moeten gebruiken voor het creëren van extra betrokkenheid naar je klanten toe.
  • Negatief commentaar op je bedrijf uit de weg gaan en daardoor juist leermomenten te missen.
  • Niet actueel blijven, waardoor de informatie van je berichten snel kan verouderen.
  • Het ontbreken van een Social Media strategie, terwijl het tegenwoordig eigenlijk geen optie meer is om er geen aandacht aan te besteden.

Social Media Marketing tip 10: Vertel de personen die sceptisch zijn over de voordelen van Social Media.
Er zijn personen die nog altijd sceptisch zijn over het gebruik van Social Media. Hieronder zijn 10 voordelen gegeven, die zelfs de meeste sceptische mensen over de streep kunnen trekken:

  1. Via Social Media is het eenvoudig om je klanten te leren kennen.Social Media 2
  2. Via Social Media kun je verschillende groepen klanten gericht benaderen, bijvoorbeeld op geslacht, geografische ligging, interesses en taalgebied.
  3. Via Social Media kunnen vooral kleine bedrijven op een eenvoudige manier nieuwe klanten werven.
  4. Via Social Media zijn de positieve en negatieve meningen van je klanten gelijk inzichtelijk.
  5. Via Social Media is ook de concurrentie makkelijker te volgen en deze informatie is heel waardevol voor het bepalen van de koers van je eigen bedrijf.
  6. Via Social Media kunnen er meer bezoekers naar je websites getrokken worden en daarnaast ook ervoor zorgen dat je website hoger in de zoekresultaten terecht komt.
  7. Via Social Media is het makkelijker en sneller om nieuwe informatie met je klanten te delen.
  8. Via Social Media is het mogelijk om leads te creëren, door middel van zogenaamde “gated content”.
  9. Via Social Media is het mogelijk om een betekenisvolle relatie met de klant op te bouwen, in tegenstelling tot traditioneel adverteren.
  10. Via Social Media is het mogelijk om naamsbekendheid en bereik te vergroten tegen lage kosten.

Social Media Marketing tip 11: Benader je doelgroep beter met behulp van Social media statistieken.
Social media statistieken kunnen door een marketeer gebruikt worden om de eigen Social Media strategie te ondersteunen. Er zijn ondertussen al heel veel studies geweest op het gebied van Social Media en het zou zonde zijn om geen gebruik te maken van deze vrij beschikbare informatie. In de statistieken is interessante informatie te vinden, zoals:

  • De tijden waarop de meeste gebruikers actief zijn op een bepaald Social Media kanaal.
  • De reden waarom mensen naar bepaalde Social Media kanalen komen.
  • Welke doelgroepen er vooral gebruik maken van een Socia Media kanaal.

Social Media Marketing tip 12 : Weet welke Social Media maatstaf je kan gebruiken voor ROI.
In veel artikelen die over Social Media analyse gaat wordt er besproken welke Social Media maatstaf je nu weer zou moeten volgen voor het bijhouden van de ROI (Return on investment). Beter is om zelf goed uitzoeken welke maatstaven er het beste passen bij de unieke omstandigheden van je eigen bedrijf. Je kan daarbij het beste eerst een Social Media doel kiezen en daarna de bijbehorende maatstaven. Drie voorbeelden van Social Media doelen kunnen zijn:

  1. Het vergroten van de betrokkenheid van je klanten.
  2. Het vergroten van de naamsbekendheid van je merk.
  3. Het vergroten van je huidige klantenbestand.

Social Media Marketing tip 13: Gebruik URL verkorters om de betrokkenheid van je URL’s te volgen en meten.
Het volgen van retweets en likes leveren niet langer voldoende gegevens om de betrokkenheid van je klanten te meten. Door het gebruik van URL verkorters worden je URL’s niet alleen korter, maar dus ook meetbaar. Op die manier is te bepalen hoeveel bezoekers er door een geplaatst bericht naar je website teruggekomen zijn.

Social Media Marketing tip 14: Leer over de do’s en don’t van het gebruik van hashtags.

DO’s:

  • Een gerichte hashtag gebruiken om op die manier oprecht betrokken klanten te bereiken.
  • Verdiep je in de precieze werking van de hashtag bij verschillende soorten Social Media.
  • Gebruik bij voorkeur een hashtag die niet je eigen merk bevat, maar wel heel erg relevant is voor de waarden van je bedrijf.

DONT’s:

  • Het gebruik van te lange of ingewikkelde hashtags.
  • Het gebruik van te veel hashtags, wat eigenlijk vanaf 5 hashtags per post al te veel wordt.
  • Altijd maar een hashtag gebruiken, terwijl dit lang niet altijd nodig is.

Social Marketing tip 15: Gebruik een Social Media content kalender.
Het organiseren en ontdekken van een schema voor het gebruik van je Social Media mag ook niet ontbreken om succesvol te zijn. Door het bijhouden van een zogenaamde Social Media kalender, is het mogelijk om erachter te komen wat voor soort schema het best voor je bedrijf werkt. Voor het opstellen van een Social Media kalender kan een template gebruikt worden.

Social Marketing tip 16: Vergroot je Social Media bereik door ook op Social Media te adverteren.
Het gebruik van Social Media advertenties om je Social Media bereik te vergroten, is een kans die je als bedrijf niet moet laten liggen. Investeren in Social Media advertenties zou een integraal onderdeel van je strategie moeten zijn. Wel is het wijs om eerst te leren hoe Social Media advertenties effectief ingezet kunnen worden, voordat je er veel geld aan uit gaat geven. Hieronder volgt een rij met tips die je als beginner goed kan gebruiken:

  • Analyseer eerst je gratis Social Media berichten die op dit Social Mediamoment veel interesse wekken, omdat dit een leidraad geeft voor je investeringen in Social Media advertenties.
  • Maak goed gebruik van de mogelijkheden van Social Media om geïnteresseerden heel gericht te benaderen.
  • Roteer met enige regelmaat je advertenties, zodat bezoekers niet moe worden van steeds dezelfde soort reclame.
  • Test je advertenties eerst uit op kleine doelgroepen om ze vervolgens bloot te stellen aan het massale publiek, wanneer ze succesvol blijken te zijn.
  • Verdiep je in de manier waarop verschillende Social Media platformen de advertenties verkopen, want dit werkt niet voor ieder kanaal hetzelfde.
  • Zorg dat bezoekers de advertenties ook via mobiele telefoons kunnen bezoeken, want dat is voor veel gebruikers de manier waarop ze de advertenties bekijken.

 

By | 2017-10-18T07:31:35+00:00 juni 25th, 2015|blog, Social Media|Reacties uitgeschakeld voor 16 Must-have Social Media Marketing tips voor bedrijven

About the Author: