11 strategieën om interactie en betrokkenheid te vergroten

//11 strategieën om interactie en betrokkenheid te vergroten

11 strategieën om interactie en betrokkenheid te vergroten

Ben je ooit op een druk feestje geweest, waar je vastzat in een saaie conversatie met iemand die er blij van wordt om alleen maar over zichzelf te praten? Hun interesses, hun prestaties en ga zo maar door. Na een tijdje gaat het in èèn oor in en èèn oor uit.

Integendeel, je hebt misschien het idee dat een goede conversatie heel erg lijkt op een mooie rally tussen tennisspelers met goede vragen en handige, eerlijke en duidelijke antwoorden op en neer. Als ieder hier mee bezig is, heeft iedereen een goede tijd.

Bedrijven die de social media ingaan met de intentie om een lopende relatie op te bouwen met hun doelgroep, moeten deze regels observeren. Zo kan je een goede social media strategie opbouwen. Het doel is niet om alleen je doelgroep te laten weten dat jij heel goed bent, maar om duidelijk te maken hoe belangrijk hun zijn voor jou! Ook feedback is erg belangrijk, want deze informatie kan je weer gebruiken om de service te verbeteren.

Het is belangrijk dat je aan je doelen denkt als je bezig bent met je social media plan. Wil je je sales zien stijgen? Creëer een sterkere merkidentiteit en besef? Krijg meer inschrijvingen voor je nieuwsbrieven? Het hebben van specifieke doelen zal je helpen met het focussen op je aanpak.

Betrekken van je doelgroep en gebruikers kan voor een aantal voordelen zorgen:

  • Mensen zullen praten over je merk
  • Je leert meer over je klanten
  • Je leert meer over je concurrenten

Gebaseerd op de punten hierboven, kan je nieuwe marketing strategieën ontwikkelen om effectiever te communiceren met potentiele klanten in te toekomst. Om de vruchten te plukken van deze voordelen, moet je bereid zijn om je publiek een aantal verschillende en aantrekkelijke voordelen aan te bieden. Hieronder een overzicht van de 11 effectieve strategieën:

  1. Stel vragen
  2. Bied een deal of een promotie aan
  3. Houd een wedstrijd
  4. Creëer een spel
  5. Host een live chat
  6. Gebruik foto’s en video’s
  7. Geef je mening (Ook al is het niet populair)
  8. Betrek je meest trouwe “fans”
  9. Creëer sterren
  10. Host een gast post
  11. Vraag om betrekking

1. Stel vragen

De strategie: Betrek je gebruikers met relevante vragen, in de vorm van Twitter en Facebook polls en natuurlijk ook andere polls.

Nederland InternetBeste toepassingen: Maak je niet druk om vragen die specifiek gaan over jouw business, maar stel liever vragen die je doelgroep interesseren, zodat het resultaat beter is. Je kan bepaalde keyword trackers gebruiken om de vragen die al veel worden gesteld, te nemen. Vragen kunnen gepost worden via Twitter, Facebook of in de vorm van polls, enquêtes en quizen. Hoe meer vragen je stelt, hoe meer je gebruikers worden betrokken. En als het mogelijk is om dagelijks te posten, dan zullen je gebruikers vaker terugkomen om de vragen te beantwoorden en na een tijdje zal dit een gewoonte worden.

Voorbeelden: De dagelijkste vragen van MLB.com zullen beslist te maken hebben met de meeste controversiële baseball wedstrijden en kwesties van de dag, meestal rondom grote wedstrijden. Terwijl dit meer entertainment is, zijn er ook nog andere websites zoals mashable.com. Dit is een website die nieuws post over de digitale wereld, informatie cijfers geeft over de techniekwereld, bezoekers betrekt bij polls en vragen over hun favoriete gadgets. De polls staan op de website zelf, maar sommige vragen worden ook gepost op Facebook en Twitter om de betrokkenheid van de bezoekers te verhogen. Bezoekers weten nu dat dat er dagelijks interessante vragen worden gesteld en hierdoor ook terugkomen om ze te beantwoorden of de andere antwoorden te bekijken.

Waarom dit werkt: Deze websites houden de betrokkenheid hoog met de bezoekers. Ze maken duidelijk dat ze –en hun bezoekers zelf- erg geintresseerd zijn in de antwoorden. Het is ook belangrijk dat de vragen en antwoorden relevant, interessant en mogelijk ook nuttig zijn.

2. Bied een deal of een promotie aan

De strategie: Genereer betrokkenheid met het geven van “cadeaus”. Het is zo dat 54% van de social media gebruikers op zijn minst 1 merk volgt. Nog belangrijker is dat het krijgen van speciale deals en aanbiedingen de grootste reden is om deze merken te volgen. Om dus de betrokkenheid effectief te laten stijgen, is het slim om hier op in te spelen.

Nederland Internet

Beste toepassingen: Bied kleine deals of acties aan en doe dit consequent om een goede relatie op te bouwen met je bezoekers en zodat ze vaker terugkomen op je website. Het hoeft niet zo te zijn dat de eigen producten aangeboden moeten worden, maar allerlei andere soorten producten waar je bezoekers maar enige interesse in hebben zijn welkom voor hun. Dit versterkt de betrokkenheid ook weer. Werk samen met andere bedrijven om mooie pakketten samen te stellen, hierdoor kan je meer waarde creëren. Nodig je doelgroep uit om je te followen, vriend te worden of een fan te worden. Als je dit hebt gedaan, zijn ze makkelijk te bereiken voor deze acties. Laat ze ook inschrijven voor nieuwsbrieven.

Voorbeelden: Mars Chocolate North America had de Mars Random Acts of Chocolate actie gevoerd op 6 september 2011. Mensen die fan werden van Mars via social media kregen een gratis Marsreep. De eerste 50.000 zijn al uitgedeeld in New York door fietsbezorgers. In totaal gaan er 9 miljoen Marsrepen naar fans die allemaal Mars “geliked” hebben. In korte tijd had Mars dus heel veel fans erbij gekregen.

Amerikanen konden ook gratis M&M’s, Snickers, TWIX, 3 Musketeers of Milky Way repen scoren na het inloggen op de websites van deze merken. Hier kregen ze dan een coupon die ze konden gebruiken voor een gratis reep naar keuze. Het was ook mogelijk om zo een coupon aan een Facebook vriend te geven als een klein cadeautje.

We weten dat chocolade een persoon uit het niets een goed gevoel kan geven. Mars moedigt mensen ook aan om anderen te verblijden met een gratis Marsreepje. Door deze actie heeft Mars ontzettend veel nieuwe fans erbij gekregen.

Waarom dit werkt: Deals als deze zorgen ervoor dat er meer bezoekers komen op de website, feedback geven over producten die je promoot, feedback geven over de deals en deals delen met andere vrienden.

Nederland Internet

3. Houd een wedstrijd

De strategie: Het lijkt een beetje op de vorige strategie, maar deze keer is het cadeautje iets groter, met meer participatie van de bezoekers totdat de winnaar bekend wordt.

Nederland InternetBeste toepassingen: Start met een doel – bijvoorbeeld het verkrijgen van meer fans en followers, verbeteren van je merk of meer traffic genereren. Daarna wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn om cross-promotie te gebruiken om de zichtbaarheid en participatie van je wedstrijd te verhogen. Ook de prijs is belangrijk, dit hoeft niet altijd een “buit” te zijn voor de bezoekers, maar kan ook naar een goede doel gaan waar zij zelf voor kiezen bijvoorbeeld.

Voorbeelden: USA Today is een nationale Amerikaanse krant. Zij hielden een wedstrijd onder organisaties wie de meeste retweets kon krijgen. Zo werd duidelijk welke organisatie de hoogste betrokkenheid had met hun followers. De wedstrijd ging als volgt: De tweet met de meeste retweets #AmericanWants [organisatie naam] kreeg een advertentie in de USA Today over een hele pagina.

De cijfers waren indrukwekkend; Alle gebruikers bij elkaar hebben meer dan 60.000 keer getweet voor 500 verschillende organisaties. De tweets hebben 67 miljoen gebruikers bereikt. Maar wat speelde er nog meer mee?

  • Simpel+Snel+Liefdadig+Belonen=Ingrediënten voor een uitstekende en effectieve campagne.
  • Korte en ongecompliceerde campagnes hebben de kracht om snel te lokken en aandacht te krijgen.
  • Een simpele campagne die via 1 social media kanaal wordt gepromoot kan soms beter werken dan bij meerdere kanalen. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit!
  • Het is moeilijk om nee te zeggen tegen zulke liefdadigheidscampagnes. Mensen willen een deel zijn van een betere wereld.
  • Prijzen in het algemeen trekken meer mensen aan voor je campagne. Het daarom ook belangrijk wat voor prijzen er worden weggegeven. Deze worden gekozen op basis van de doelgroep van de bezoekers.

Waarom dit werkt: Met het vragen om te tweeten over hun favoriete organisatie, heeft USA Today nieuwe gebruikers aangetrokken voor hun eigen website. Ook worden ze nu eerder geassocieerd met liefdadigheid en dus meteen positief beoordeelt.

4. Creëer een spel

Nederland InternetDe strategie: Verhoog de interactie met een bepaalde doelgroep en/of benadruk een specifieke merkvisie met een aangepaste online game

Beste toepassingen: Voordat je besluit of dit een optie is voor jou, bekijk hoeveel zoiets kan kosten, want een game ontwikkelen kan aardig wat kosten. Kijk naar de mogelijkheden van cross-promotie met een ontwikkelaarsbedrijf. Zorg ervoor dat de ontwikkelaar je merk wel laat communiceren en uiten zoals jij het wilt en bij je past. Zoek zorgvuldig naar je beoogde deelnemer (en maak je niet druk of deze deelnemers de game niet snappen of geen tijd heeft). Belangrijker is of het een spel is voor 1 persoon, voor meerdere personen of meerdere personen online.

Voorbeelden: “Discover Your Light” campagne van Swarovski.

Waarom dit werkt: De game die was geproduceerd door een gameontwikkelaar benadrukt Swarovski’s visie van romantiek, avontuur, jeugdig en verfijning. De kristallen juwelen werden gezien als schatten in de game. De bedoeling was om ze allemaal te verzamelen in een grote stad. De interactie steeg en er kwamen meer bezoekers. Ook kreeg Swarovski nuttige feedback en buzz voor hun producten.

5. Host een live chat

Nederland Internet

De strategie: Nodig gebruikers uit om zich te voegen bij een live gesprek over een onderwerp gerelateerd naar je merk.

Beste toepassingen: Houd de inhoud relevant, houd het in beweging, houd het interessant en houd het schoon. Je hoeft geen speciale software nodig te hebben om te experimenteren met de elementen van live chat die kan worden geïntegreerd in uw bestaande social media kanaal. Dat wil zeggen uitnodigen van mensen om bijvoorbeeld live-tweets te plaatsen op een evenement dat je al host, reacties en comments krijgen op je Facebook-pagina over een project dat aan de gang is, vragen stellen tijdens een gesprek tussen twee experts in een online video. Deze methode werkt vooral goed voor gespecialiseerde publiek van mensen die normaal niet de mogelijkheid hebben om IRL (in real life) te converseren.

Voorbeelden: WWE’s live chat, Social media examiner guest chats, verschillende webinars.

Waarom dit werkt: WWE.com host een chatsessie rond elke wekelijkse tv-show (RAW en Smackdown) en alle live Pay-Per-View evenementen die lijkt op een sport-talkshow: moderaters dollen, geven commentaar op een actie en selecteert sommige reacties van gebruikers om het te gebruiken tijdens een live-chat en om ze er meer bij te betrekken. Gebruikers worden dus aangemoedigd om te blijven posten en om voornamelijk om interessants te posten, want hierdoor worden ze vaker besproken.

Ondertussen worden er veel webinars gehouden over social media met de experts en opinieleiders om gebruikers te ruimte te geven om de beste en de nieuwe trends te leren. Interactie wordt gestimuleerd door het uitnodigen van leden van het publiek om vragen aan de host of gastheer te stellen bijvoorbeeld via twitter met de hashtag #.

Meestal verliezen webinars publiek na verloop van tijd. (gemiddeld 20% minder)

6. Gebruik Foto’s en Video’s

De strategie: Het is een cliché dat een afbeelding meer zegt dan 1000 woorden, maar het is waar. Je kan afbeeldingen en video’s gebruiken om iets over je bedrijf te zeggen, uitnodigen tot adviezen, taggen en delen. Bijna 65% van de mensen leren visueel, dat wil zeggen dat ze makkelijk informatie oppikken met hun ogen. Mensen die visueel leren associëren vaak dingen die ze leren met afbeeldingen die ze zien waneer ze de informatie voor het eerst consumeren.

Nederland InternetBeste toepassingen: Studies wijzen uit dat foto’s en video’s op social sites een 200% hoger interactieratio hebben dan links. Foto’s en video’s genereren niet alleen meer interactie op het prikbord, maar ze hebben ook prioriteit als Facebook gaat bepalen wat de Top Nieuws Feeds gaan worden. Hoe vaker je in de Nieuws Feed komt hoe meer interactie met de consument

Je kan ook plaatjes en video’s gebruiken om standaard elementen van je website makelijker te delen op social media. Zo kan je bijvoorbeeld, naast het schrijven van een FAQ pagina op je website, een filmpje maken waarop iemand vragen beantwoord over je bedrijf en dit filmpje op Youtube zetten. Je moet de waarde van puur voyeurisme niet onderschatten. Het aanbieden van een kijkje achter de scene bij nieuw ingerichte ruimtes, een nieuw menu of een nieuw project zorgt ervoor dat kijkers zich betrokken voelen bij het proces. Heel belangrijk: denk hier niet te lang over na. Foto’s en video’s zijn minder gebruikers intensief dan woorden en artikelen. Hou de inhoud gewoon leuk en eerlijk en laat reacties toe waar dat kan.

Nederland InternetVoorbeeld: De Facebook pagina van Mercedes plaatst elke week regelmatig meerdere afbeeldingen, video’s en albums. Van de 31 berichten die in September 2011 zijn geplaatst, genereerde degene met foto’s of video 232% meer Likes, 1076% meer Shares en 303% meer reacties dan berichten zonder foto’s of video. Het is ook logisch dat foto’s en video’s de meeste interactie genereren want ze trekken de lezer visueel aan, zijn makkelijk te consumeren en snel een emotionele reactie oproepen.

Een minder bekend voorbeeld is het vrachtwagenbedrijf Schneider National. Berichten op hun Facebook pagina die foto’s en video’s bevatten generen 4-5 keer meer likes en reacties dan de berichten zonder.

Waarom dit werkt: Foto’s en video’s zorgen ervoor dat informatie delen over een bedrijf makkelijk en leuk is. Het zorgt er ook voor dat gebruikers zich meer verbonden voelen met de bedrijven die dit goed toepassen. De afbeeldingen trekken meteen de aandacht van de bekijker en stimuleren automatisch interactie.

7. Geef je mening

De strategie: Plaats een controversiële opinie waar mensen een sterke mening of loyaliteit hebben (steden, sportclubs) en vraag om commentaar.

Beste toepassingen: Wees voorzichtig met deze! Je wilt niet bekend worden als het bedrijf dat de geliefde lokale sportteam basht of een impopulaire en onnodige houding heeft ten opzichte van een controversiële politieke kwestie. Als je eigenwijs bent, zul je zeker betrokkenheid winnen van een aantal, maar je riskeert wel dat je weer anderen verliest.

De beste manier om boven ernstige verwijten te blijven is om alleen te reageren op kwesties waarin je merk bij past.

Voorbeelden: Celebrity slam van Perez Hilton, GQ’s slechtst geklede steden.

Nederland InternetWaarom dit werkt: Perez Hilton kent zijn onderdanen goed en strooit met controversiele meningen in elke post. Als gevolg daarvan heeft hij nu sterke en betrokken volgers. Hij heeft natuurlijk ook veel tegenstanders gekregen en ook die willen deelnemen aan de conversaties. Hun commentaar heeft eigenlijk Pereze Hiltons populariteit alleen maar laten stijgen in de beroemde sterren roddelwereld.

Ondertussen heeft GQ een inmiddels beroemde lijst gemaakt van de slechtst geklede steden in Amerika. Er werden hier zoveel posts geplaatst en links gedeeld, omdat vrijwel alle grote steden van Amerika werden genoemd.

Het werd duidelijk dat GQ een invloedrijke stem heeft in de mannenmode.

8. Betrek je meest trouwe “fans”

De strategie: Zorg ervoor dat je fans jouw merk promoten over sociale kanalen

Beste toepassingen: Benader specifieke gebruikers
en ze zullen zich betrokken voelen bij de gemeenschap. Zorg dat niet iedereen lid kan worden van je gemeenschap maar maak niet te veel barrières. Bij elk opstakel dat gebruikers moeten nemen zul je fans verliezen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat gebruikers niet hele profielen hoeven op te zetten alleen maar om te reageren op je website, probeer de input minimaal te houden zoals alleen een gebruikersnaam of email adres.

Nederland InternetVoorbeeld: Major League Honkbal lanceerde het MLblogs programma een paar jaar geleden. Op het programma kunnen fans gratis blogs aanmaken over honkbal of rond hun favoriete team. MLB werkt samen met WordPress om dit programma te ontwikkelen en te implementeren en heeft nu duizenden geabonneerden.

Waarom dit werkt: Deze platformen stimuleren gebruikers om helemaal op te gaan in hun obsessie, in het bedrijf van gelijkdenkende individualisten. De MLBlogs bijvoorbeeld maken het mogelijk voor fans om deel te nemen als journalisten. Een ander voorbeeld is online staaltjes retailer Rue La La, zij sporen impulsief shoppen aan op hun Tumblr. Ze plaatsen berichten als “impulsieve controle kan wel een dat vrij nemen” of “Je zegt verslaving alsof het iets slechts is”. Deze sites laten hun leden weten dat het oké is om obsessief te zijn en dat ze niet alleen zijn.

9. Creëer sterren

Nederland Internet

De strategie: Laat echte mensen als autoriteit verschijnen op een onderwerp wat gerelateerd is aan je bedrijf en merk.

Beste toepassingen: Maak de meest vocale gebruikers belangrijk. Ga een conversatie aan met ze en vraag om hun mening. Zo creëer je meer verbondenheid tussen het bedrijf en het grote publiek. Gebruikers vertrouwen mede-gebruikers meer dan een vertegenwoordiger die op de loonlijst staat van je bedrijf. Zodra je “sterren” een reputatie hebben opgebouwd binnen je online community, kan je ze zelfs meer officiele functies geven zoals commentaarmoderator of gastposter.

Internet sterrendom is een populair item bij de social media gebruikers en je online community kan je helpen daarbij.

Voorbeelden: Social Media Examiner’s Top Fans, Yelp’s Elite Members.

Nederland Internet

Waarom dit werkt: De meest luidruchtige en enthousiaste gebruikers van deze sites zullen bekende en vertrouwde persoonlijkheden worden die helpen om het merk te versterken en anderen aan te moedigen om deel te nemen. De meest gepassioneerde mensen op hun Facebook-pagina worden gerangschikt en krijgen dus een plaats in de ranglijsten. De Elite-deelnemers van Yelp worden vaak uitgenodigd voor exclusieve evenemten –ze zijn de binnenste cirkel van het bedrijf en veel gebruikers willen dit ook ervaren.

Beide scenario’s belonen de gebruiker voor hun betrokkenheid en dit creeert gemeenschappen met gevestigde persoonlijkheden. Hierdoor kunnen zij ook met elkaar communiceren en niet alleen met het merk.

10. Host een gast post

De strategie: Zoek experts die bereid zijn om je interesses te cross-promoten met nieuwe interessante content en hierdoor meer geloofwaardigheid te verlenen aan je gebruikers.

Nederland InternetBeste toepassingen: Dit werkt op twee manieren: Je kunt content plaatsen op de site van een partner, of je kunt een relevante persoonlijkheid vragen om te posten op de site.

Een nieuwe merk kan beter partner worden met een meer gevestigde merk voor een hogere geloofwaardigheid. Of oudere merken zouden partner kunnen worden met individuen of organisaties om de relevantie van hun merk te bewijzen.

Het is ook een geweldige manier voor bloggers om meer exposure te krijgen. Kansen zijn overal!

Voorbeelden: The Delightful Dozen is een groep van 12 bloggers die om de beurt posten op de website, maar ook als gast posten op elkaars blogs.

Waarom dit werkt: Een gebruiker kan doorgestuurd worden naar de Delightful Dozen site via een van de twaalf bloggers of via hun social media pagina.

Eenmaal daar, worden de gebruikers blootgesteld aan de inhoud van de twaalf bloggers. Bovendien, als een blogger even geen tijd heeft, kunnen gastposters helpen om de continuïteit te handhaven dat van cruciaal belang is voor de gebruikers en de toevallige lezers.

Als gebruikers worden gestuurd van de ene blog naar een andere grotere blog, komen zij in contact met elkaar en kunnen ze reageren op elkaar.

Delightful Dozen host ook een “Lezers Spotlight” waar lezers hun eigen kleding commentaar kunnen versturen met de kans dat deze wordt uitgelicht op de site.

11. Vraag om betrekking en interactie

De strategie: Wees moedig en vraag uw publiek om zich te betrekken met de website. Vraag ze op Facebook om te reageren, te liken of content te delen. Op Twitter kan je om reacties of retweets vragen en op blogs om reacties. Zo simpel is het, gewoon vragen!

Beste toepassingen: Gebruikers vragen om deel te nemen is een zeer effectieve oproep tot actie. Op Facebook heb je misschien al gemerkt dat een vraag-post je meer reacties zal geven dan het plaatsen van alleen links en foto’s. Dit zorgt voor meer betrokkenheid.

Maar je kunt ook meer betrokkenheid genereren door niet alleen vragen te stellen, maar ook om commentaar te vragen op een blog of artikel die je hebt geplaatst. (bv. Vertel ons wat u denkt over…?) Vraag altijd om commentaar op het einde van je post. Zet natuurlijk geen standaard zinnen eronder als “hieronder je reactie aub”, maar wees specifiek en nodig de lezer uit. Schrijf een unieke verzoek om commentaar die direct is gerelateerd aan de blog post inhoud. (bv. Bent u het eens met…?).

Als je op Twitter een tweet plaatst en je vraagt om een reactie, krijg je een veel hogere retweet resultaat. Tweets die eindigen met “Please Retweet” hebben een retweet percentage van 51%. (Tweet zonder oproep heeft een percentage van maar 12%) Interessant om te weten is dat de verkorte versie van ReTweet RT een percentage heeft van 39%.

Dit geeft maar eens duidelijk weer dat oproepen tot actie duidelijk en specifiek moet zijn voor veel reacties en betrokkenheid, zelfs met social media.

Nederland Internet

Voorbeelden: Amazon Movies and TV gebruikt regelmatig de “Please ReTweet” tag.

Nederland InternetWaarom dit werkt: Over het algemeen reageren mensen op een oproep tot actie. Of het nu gaat over posten, retweeten, reageren en commentaar leveren. Dit genereert veel interactie.

De keuze die je maakt over welke tactieken je wilt gebruiken die passen bij de bedrijfsdoelen zijn erg belangrijk.

Er gaat natuurlijk veel fout bij het vinden van de perfecte strategie, maar dat hoort erbij. Ook zijn er verschillende strategieën, het is maar waar je op zoek naar bent. Sommige strategieën zorgen voor meer fans, maar zonder een hoge betrokkenheid. Terwijl andere voor minder fans zorgt, maar meer interactie krijgt. Het moet maar passen bij het bedrijf.

Hoe dan ook, de meeste social media strategieën werken het beste wanneer zij zich richten op het testen van maar een of twee tactieken. Te veel tactieken kunnen de fans en gebruikers verwarren en geen goed beeld geven van het bedrijf.

Hopelijk, als je je aanpak wil verbeteren in de richting van meer betrokkenheid en interactie, zal je ook meer gebruikers aantrekken. Belangrijk is hierbij dat er specifieke gebruikers worden aangetrokken die meer kunnen betekenen voor het bedrijf.

By | 2017-10-18T09:57:34+00:00 november 29th, 2011|Internet Marketing|0 Comments

About the Author:

In 1995 is Stefan Rooyackers begonnen als internet marketeer. Hij heeft in de jaren 90 geholpen met de websites van de Postbank, Funda, ABN AMRO, ASR Bank en Independer. In 1999 is hij voorzelf begonnen en gaan specialiseren in SEO en Google Adwords. Later is daar het volledige social media bij gekomen. In 2012 heeft hij Stichting Gezondheid Nederland opgericht. Hiermee wil hij een steentje bijdragen aan een vitalere en duurzame wereld. Deze non profit organisatie maakt onder andere trainingen op het gebied van gezondheid, zowel de lichamelijk als geestelijke gezondheid.